Philips behoort maandag tot de sterkste stijgers op de Amsterdamse beurs, met een plus van ruim 4 procent. Het zorgtechnologieconcern wist de omzet in het tweede kwartaal flink op te voeren.
Topman Frans van Houten sprak van brede groei, waar alle divisies van Philips aan bijdroegen.
De vergelijkbare groei van de opbrengsten kwam in april, mei en juni op 6 procent uit, aan de bovenkant van de bandbreedte waar het concern zelf naar streeft. Dat betekent dat Philips sneller groeide dan in het eerste kwartaal, toen de omzetstijging op 4,5 procent op jaarbasis uitkwam.
Dat Philips goed aan de weg timmert was al duidelijk uit een reeks nieuwe deals. Zo installeerde het zorgtechnologieconcern een diagnosesysteem in St. Mary’s Hospital in Zuid-Korea en sloot tienjarige samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen in Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Ook test ruimtevaartorganisatie NASA de producten van Philips om slaap van astronauten te verbeteren.
Divisie Connected Care presteert veel beter
De omzet bij de grootste tak, diagnose en behandeling, steeg met 6 procent. De divisie deed goede zaken met de verkopen van medische beeldapparatuur. De groei van orders was eveneens sterk, vooral in China en West-Europa. De verkopen bij de tak Connected Care veerden met 6 procent op, dankzij een interesse in onder meer slaapproducten van het technologieconcern. In het eerste kwartaal kromp deze divisie nog op jaarbasis.
Ook bij Personal Health, gericht op producten die mensen thuis gebruiken, was sprake van een stevige groei. Vooral de producten voor gebitsverzorging waren in trek bij consumenten mede dankzij een breder aanbod van elektrische tandenborstels. Ook profiteerde het concern van een recent geïntroduceerd luxe scheerapparaat.
Van Houten verwacht dat de prestaties in de tweede helft van het jaar verder aantrekken vergeleken met de eerste jaarhelft. Philips handhaafde zijn prognose voor dit jaar om tussen 4 en 6 procent te groeien en het aangepaste bedrijfsresultaat (ebita) met 1 procentpunt op te voeren.
Philips heeft last van handelsoorlog
Vooral op het gebied van winstgevendheid moet Philips later dit jaar beter presteren, benadrukte Van Houten in een toelichting. Dat komt volgens hem omdat Philips in de eerste helft van het jaar negatieve effecten ondervond van het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China en kosten maakte om zich daartegen te wapenen. In de tweede helft van het jaar moet het zorgtechnologieconcern de vruchten plukken van die aanpassingen in de productieketen, aldus de topman.
Philips blijft bij zijn eerdere schatting dat de handelsoorlog een hap van 45 miljoen euro uit de jaarwinst neemt. Daar komt nog eens zo'n 20 miljoen euro bij als de spanningen verder oplopen, bijvoorbeeld als de VS de importheffingen op Chinese goederen uitbreiden.
De opbrengsten van het gezondheidstechnologieconcern dikten in de afgelopen drie maanden aan tot 4,7 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 4,3 miljard euro. Philips zette een aangepast bedrijfsresultaat van 549 miljoen euro in de boeken. De operationele winstmarge klom tot 11,8 procent, in lijn met waar analisten in doorsnee van uitgingen.